Unilever gaat blockchain toepassen

Unilever en IBM gaan experimenteren met blockchain van Ethereum. Zij gaan deze technologie testen voor de handel in advertenties. Zij denken hiermee transparantie te creëren in de automatische, programmatic inkoop. Welke problemen denken deze twee bedrijven ermee te kunnen oplossen?

Een van ‘s werelds grootste adverteerders, het bedrijf Unilever, wil een vereenvoudiging voor de digitale reclameketen. Unilever heeft daarom met de digitale tak van IBM, IBM iX, gewerkt aan een blockchaintechnologie maakten zij onlangs bekend. Er zou, door een grootboek met geprogrammeerde smart contracts,  meer transparantie komen in de inkoop van reclame en daardoor vertrouwen kweken bij het publiek en de betrokken partijen.

De CMO van Unilever legde uit tegenover diverse media dat consumenten zich niet interesseren voor slim datagebruik en targeting, evenmin in fraude met reclames. Het boeit ze meer wie er allemaal de beschikking heeft over de data en of de gegevens niet worden misbruikt. Er moet inzicht komen door een blockchain waarin bijgehouden wordt welke bedrijven er allemaal bij betrokken zijn bij de plaatsing van een advertentie bij een ‘publisher’. Dit niet alleen voor de consument maar ook voor de betrokkenen zelf.

Het is al even geleden dat alleen de adverteerder, een mediabureau, een publisher en een onderzoekspartij zich bemoeiden met een reclame uiting. Er zijn bij een transactie gemakkelijk een hand vol partijen betrokken die allemaal hun eigen bijdrage leveren. Gebruiken we de blockchain technologie dan krijgt men niet alleen het idee van de betrokkenen maar ook is dan duidelijk hoeveel euro er blijft hangen bij al die partijen.

Hoewel het experiment nog erg nieuw is zijn beide partijen erg blij met de resultaten. Het systeem is onderworpen aan eerste tests door historische data te gebruiken. Hierdoor waren er eerdere fouten en fraude in de inkoop op te sporen. Dit is iets wat normaal pas naar buiten komt na afronding van een campagne.

IBM gaat samen met Unilever blockchain toepassen

Vraagteken bij capaciteit blockchain

Het geluid is niet helmaal nieuw en dat de blockchain van waarde is in deze industrie is al vaker gehoord. Ken Brook vanMetaX, een bedrijf welke aan een vergelijkbare oplossing aan het bouwen is heeft nog niet zo lang geleden zijn eerste proef met Digiday gedeeld en door deze proef ontdekte hij dat dertig procent van de uitgaven van een adverteerder naar zaken gaan waarvan ze niets afweten. Er is nog veel onduidelijk over hoe reclameruimte wordt gekocht en doorverkocht.

Het is nog maar de vraag of een grootboektechnologie een oplossing is voor betere inkoop en het kweken van meer vertrouwen. Door velen zijn er vraagtekens over de capaciteit van blockchian. Diezelfde uitgave schrijft dat een blockchain nooit miljoenen biedingen per seconde zou kunnen verwerken. Al zou er en oplossing zijn die miljarden impressies per dag kan afhandelen dan is er slechts een handjevol organisaties die over de computerkracht die daarvoor nodig is beschikt. Het hele decentrale karakter van een blockchain vervalt hiermee.

Desalniettemin gaat Unilever door emt de proef en het bedrijf wil zien wat de technieken wel en niet kunnen betekenen. Unilever sloot daarom afgelopen zomer ook al een samenwerking met een aantal voedselbedrijven. Het wil in een netwerk de herkomst van voedsel bijhouden. Hierdoor zou de traceerbaarheid van besmette producten vergroot worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here