De laatste tijd hoor je steeds meer het woord ‘blockchain‘ vallen in de industrie. Het is dan ook wel eens tijd om te kijken en te ontdekken wat blockchain in de procesindustrie kan betekenen.

Dr. Jaap Koelewijn, econoom professor en hoogleraar aan de Nyenrode Business University, om schrijft de blockchain als een code die in het openbare domein wordt beheerd. Je kunt blockchain vergelijken met een Google document waarbij bij elk document ook duidelijk zou zijn wie er welke wijziging heeft doorgevoerd, wanneer dat is gebeurt en wat er is gebeurt. Het verschil zit hem in het feit dat blockchain zo is beveiligd dat die code op dit moment niet te kraken is. 

Een andere benaming voor blockchain is een collectief grootboeksysteem maar wat houdt dat nu precies in? Koelewijn legt uit: stel je voor dat een Chinese televisieproducent honderd televisies in een container laadt in China, hangt daar de blockchain code aan en vertrekt. De boot moet onderweg langs de douane, er moeten betalingen worden gedaan, controles worden uitgevoerd enz. Met het gebruik van de blockchain zijn alle gegevens in de blockchain te zetten. Dus de naam van de verzekeraar, de bankgegevens, de shipping company, de ontvanger etc. Had je daar voorheen stapels papieren nodig, met blockchain is dat dus niet meer nodig.

Nog een voorbeeld: er is een bierproducent welke gevestigd is in Nederland en deze heeft productiefaciliteiten en afnemers over de hele wereld. Hoe kun je hierbij de blockchain toepassen? We beginnen bij de inkoop waarbij je te maken hebt met grote partijen hop en gerst. Hieraan zou je een blockchaincode kunnen toekennen zodat je per partij precies de loop van het proces kunt volgen. Theoretisch zou je per flesje bier kunnen zeggen waar de gerst, hop en gist vandaag komt en van waar naar waar het flesje is getransporteerd, hoe lang het in het magazijn heeft gestaan en wanneer het is genuttigd. Alle producten zijn dus individueel te volgens door het complete proces: van inkoop grondstoffen tot de laatste handeling bij de eindgebruiker.

Vanwege traceability zijn deze gegevens voor de producent erg interessant. Zijn er eventueel slechte exemplaren dan kunnen deze snel en effectief uit de winkels worden verwijderd. Marketing is aan te passen op de informatie over de eindgebruiker en door het verdwijnen van de papierwinkel zijn er veel besparingen. Daarnaast zijn er ook nadelen zoals het potentieel risico voor cyberaanvallen. Ook komt er dan nog meer data en het is de vraag of dat gewenst is aldus Koelewijn.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here