De 6 psychologische denkfouten om te investeren in cryptogeld

Iedereen is het er wel over eens, cryptocurrency is in de toekomst niet meer weg te denken. Op dit moment is maar 1 à 2 procent van de Nederlandse huishoudens actief in de cryptocurrency en het aantal personen dat daadwerkelijk cryptocurrency gebruikt is nog kleiner. Dit komt omdat nog weinig instanties of bedrijven cryptocurrency gebruiken als een betaalmiddel. Als je voor het eerst in aanraking komt met cryptocurrency dan ziet het eruit als hogere wiskunde want het lijkt in eerste instantie niet eenvoudig. Niet alleen het handelen kan zorgen voor enige verwarring ook het gebruik van de vele verschillende munten binnen de cryptomarkt en daarnaast is de technologie achter zo’n munt niet altijd te begrijpen.

Op de aandelenmarkt zie je af en toe wat schommelingen maar voor de cryptocurrency is dat een wekelijkse kost. De technologie achter een cryptomunt wordt vaak alleen begrepen door tech-georiënteerde mensen en daarom is het voor een nieuwkomer in het begin veel abracadabra en moeilijk te begrijpen waardoor het vaak onmogelijk is om meteen succesvol te investeren.

Om als nieuwkomer iets van deze materie te snappen gebruiken we heuristieken, mentale snelkoppelingen en kijken we naar het gedrag van anderen om tot een beslissing te komen. Maar als je tegoed van vertrouwen bent kan deze manier van denken je weleens in de problemen brengen. Door rekening te houden met de onderstaande fouten proberen wij je te helpen om je te helpen om dit te voorkomen. Hieronder beschrijven wij de meeste voorkomende denkfouten waar een crypto-investeerder over het algemeen gevoelig voor zal zijn.

Irrationele uitbundigheid

Niet veel personen zijn in staat om weerstand te bieden aan de drang om deel uit te maken van de cryptomarkt als ze de verliezen afwegen tegen de eventuele winsten. Maar waarom is deze markt dan zo aantrekkelijk voor zoveel mensen. Wanneer je op verjaardagen of met vrienden aan het ouwehoeren bent dan is er vaak wel 1 die heel erg geïnteresseerd is in cryptocurrency of denkt er verstand van te hebben. Dit is het moment waar de cognitieve snelkoppelingen een belangrijke rol gaan spelen. Omdat Daniel Kahneman (Nobelprijswinnaar voor Economie) ooit voorstelde dat we niet zo rationeel zijn als we denken. De keuzes die wij maken worden volgens Daniel Kahneman gevoed door irrationaliteit, heuristieken en emoties. Deze 3 speerpunten zijn vaak handig in het dagelijks leven maar juist weer niet handig voor het bijvoorbeeld handelen in cryptocurrency.

Toch blijft de cryptomarkt zijn aantrekkingskracht behouden en dat komt door de veelbelovende beloftes die je te horen krijgt van een vriend of collega. Vaak is de grootste belofte dat cryptocurrency extra ‘gratis’ geld is en speelt de toenemende waarde van een Bitcoin natuurlijk ook mee. Om je heen hoor je alleen maar succesverhalen of als je 5 jaar geleden Bitcoin had was je nu miljonair.

Wanneer je eenmaal begint om mee te toen in de hype cryptocurrency zal je al snel ontdekken dat het niet alleen een Bitcoin is waar het om draait maar dat er voor jou een wereld opent met allerlei verschillende cryptomunten. Mocht je er aan beginnen, breid je dan wel mentaal voor en lees hier onder de meest voorkomende denkfouten en psychologische factoren die aanwezig zijn op de cryptomarkt.

  1. Iedereen doet het waarom ik niet, sociaal bewijs

Om je heen is het je vast al wel opgevallen steeds meer mensen houden zich bezig met cryptocurrency en je hoort ze misschien bij de koffieautomaat of een familielid zeggen hoeveel ze al hebben geïnvesteerd en wat hun winsten zijn. Je moet zelf nog wel alles onderzoeken voordat je gaat instappen maar als heel veel personen om je heen eraan mee doen dan is het toch wel het proberen waard?

Zo rationeel is deze beweegredenering niet maar waarom wordt dit zo gedacht? Dit is een denkwijze die heel snel voorkomt als je niet zeker weet welke keuze je moet maken dan kijk je vaak om je heen of naar andere voor de juiste gedragscode of richtlijn.

Er bestaat een term als je kijkt naar wat de meerderheid doet je om je eigen keuzes te bepalen, het heet heuristiek (mentale snelkoppeling) en is een sociaal bewijs en dit wordt vaak door middel van ‘shilling’ uitgebuit door andere handelaren. ‘Shilling’ is niet meer dan dat bedrijven doen alsof er heel veel mensen handelaren investeren in een munt, met als beweegreden de vraag naar de munt te stimuleren.

Wij legden al eerder uit dat de technologie van de cryptocurrency heel erg gecompliceerd is en is daarom voor velen niet of moeilijk te begrijpen. Om dat het vaak niet te begrijpen is gaan mensen op zoek naar andere aanwijzingen of bevestigingen om tot een beslissing te komen. Een signaal waar je vaak naar op zoek ben is om te zien hoeveel andere personen in een bepaald project hebben geïnvesteerd. De drang naar sociaal bewijs helpt ons in veel dagelijkse beslissingen. Maar voor het investeren in de cryptocurrency moet je proberen voorbij deze kudde te kijken en afgaan op je eigen bevindingen.

  1. Kan jij anders voor mij Bitcoin kopen, jij weet hoe het moet (autoriteit)

Wanneer je begint met cryptocurrency heb je weinig kennis van dit onderwerp. Niemand weet vanaf minuut 1 hoe de vork in de steel steekt. Omdat je nog niet over deze kennis beschikt ben je al snel geneigd om iemand anders te volgen die hier wel veel verstand van heeft of veel geld mee heeft verdiend. Deze persoon wekt in ieder geval de indruk dat hij het heeft ‘gemaakt’.

Een hele normale reactie is dat zo’n persoon door jouw ogen wordt gezien als een soort van ‘autoriteit’ op dit gebied. Het wilt niet zeggen dat je al zijn stappen blindelings volgt maar je probeert je wel te meten aan zo’n persoon. Over het algemeen volgen wij iemand sneller die een bepaalde status of expertise heeft over een onderwerp. Dit komt omdat wij vanaf kleins af aan worden geleerd om autoriteitfiguren serieus te nemen.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat deze personen niet altijd gelijk hebben en helemaal niet in een extreem volatiele markt waar de technologie niet stil staat en elke dag wel iets nieuws komt wat niet meteen te begrijpen valt.

  1. Laat maar zitten ik ben toch al te laat/ Inaction Inertia

Je hoort een collega of vriend vertellen dat hij in 1 nacht tijd 15% winst heeft gepakt op een cryptomunt. Vaak denk je dan van, shit ik ben te laat om in te stappen, laat maar zitten. Dit gevoel kan leiden tot inaction inertia.

Inaction inertia is de toestand die ment ervaart na het missen van een deal, door dit gevoel is men minder geneigd om hetzelfde product in de toekomst te kopen voor een hogere prijs. Crypto investeerders hebben hier veel last van omdat de markt heel volatiel is. Maar door de conservatieve aardig is dit juist een neiging waardoor je minder snel in de problemen komt.

Inaction inertia kan ook nadelig voor je zijn omdat je winsten hierdoor sterk verminderen. Vaak wanneer jij iets hoort als doorsnee investeerder is de prijs van een munt al met 90% gestegen dus voelt het alsof je te laat bent maar vandaag is hij alweer op 120% vergeleken met zijn beginprijs, en morgen blijkt hij maar liefst naar 290% te stijgen. Soms lijkt een stijging niet te stoppen, kijk bijvoorbeeld naar Bitcoin. Dat is dan het moment dat je staat van inaction inertia door FOMO (Fear Of Missing Out) wordt opgegeven.

  1. Stijgt de munt nog steeds?/ Fear of Missing Out (FOMO)

Dit is misschien wel de meest voor de hand liggende ’motivatie’ om in te stappen. Bang om iets te missen, dat noemen we FOMO-effect (Fear Of Missing Out). Crypto investeerders lopen er redelijk te koop mee hoeveel ze wel niet hebben verdiend nadat ze zijn begonnen met investeren. Websites en ‘kenners’ vinden het daarnaast ook heel erg leuk om constant de nieuwe waardes of records van een Bitcoin te rapporteren. Deze methode werkt heel erg positief voor twijfelaars als ze willen instappen omdat ze alleen maar de positieve verhalen horen.

Het gevoel dat je iets misloopt kan heel erg sterk zijn wanneer het heel positief is. Je hebt een grote waardestijging gemist omdat je niks hebt geïnvesteerd maar door de toenemende stijging denk je vaak, ik moet alsnog investeren. Dit gevoel wordt nog meer versterkt wanneer je personen om je heen hoort of leest op social media over de hoge winsten die zijn gemaakt op een digitale munt.

Dat moment dat je de FOMO ervaart is het beste moment om in te stappen al gepasseerd en raden wij je af om NIET meer te investeren.

  1. Het komt wel goed / Confirmation Bias

Stel je voor, wat wij bij punt 4 hebben beschreven en je hebt niet ons advies opgevolgd en hebt op het FOMO-moment een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd. Omdat je helemaal into deze investering bent lees je alles over deze munt en lees je positieve maar ook negatieve geruchten. Vaak kijk je dan in zo’n moment alleen maar naar de positieve aanwijzingen omdat die alleen maar jouw keuze bevestigen.

Bijvoorbeeld door technische analyses te maken en lijnen te tekenen op grafieken die jouw theorie alleen maar zullen bevestigen en jouw wishful thinking blijven versterken. Elk persoon is altijd op zoek naar een bevestiging dat hij of zij goed heeft gehandeld. Het spreekwoord ‘bezint eer ge begint’ past heel goed binnen de cryptocurrency.

  1. Een Hype en FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) cyclus / Elliott Wave

In 1938 constateerde Ralp Nelson Elliot, een accountant dat wanneer het gaat om investeren er een aantal verschillende eigenschappen tevoorschijn komen bij de massa. Elliot ontdekte dat er 2 soort gelijke golven constant terugkeren, collectief optimisme en collectief pessimisme (Elliot Waves)

De Elliot Waves verklaart gedeeltelijk dat sociaal bewijs een drijvende factor kan zijn achter voorspelbare gedragsgolven. Het is heel normaal dat je de aantrekkingskracht van sociale kracht (groepsdruk) niet kan weerstaan. Als er heel veel mensen om je heen in paniek raken omdat er een gerucht komt dat een bepaalde munt heel snel kan gaan dalen dan is het moeilijk om je hoofd koel te houden. Misschien wel het grootste voorbeeld in de geschiedenis is ‘Dolle Dinsdag’. Een gedeelte van het land was in euforie over de bevrijding en een groot gedeelte raakte in paniek om het land te ontvluchten.

Maar wil je succesvol zijn in de cryptomarkt dan moet je je eigen weg volgen en niet blindelings achter de massa aan lopen

Wanneer een munt als een raket omhoog schiet betekent niet automatisch dat dit zo door blijft gaan. Vaak zie je dan ook dat het ook weer net zo hard kan dalen. Dit hoeft geen probleem te zijn wanneer het project achter de munt van een zeer goede kwaliteit is, kwaliteit komt altijd boven drijven.

Deze cyclus van hype, hoop en wanhoop is onvermijdelijk. Maar als je er niet van bewust bent dat deze cyclus bestaat, is het nog moeilijker om niet toe te geven aan je gevoel van loss aversion of verliesaversie.

Verliesaversie betekent dat mensen de neiging hebben om een verlies zwaarder te wegen dan een winst. 10euro verlies is veel erger (negatief) dan een 10 euro winst (positief). Normaal is dat een yin yang effect maar het negatieve weegt een keer zo zwaar dan de winst. Vaak zien wij ook alleen maar de kosten die gemaakt worden maar niet de opbrengsten.

Dit gevoel wordt nog meer versterkt als je geld ziet ‘verdampen’ omdat de waarde van een munt als een gek keldert. Je maakt je druk over verliezen die je misschien wel nooit in handen hebt gehad.

Toegeven aan je verliezen is geen kwalijke zaak als het maar ondersteunt wordt door onderzoek. Blijkt de munt waar jij in hebt geinvesteed achteraf een grote scam te zijn. Dan is zo’n ‘nederlaag’ wat makkelijker te accepteren. Maar baseer jij het negatieve gevoel door paniek van de massa dan raden wij je aan om je hoofd koel te houden en een verdere daling uit te zitten.

Hierboven hebben wij 6 cognitieve denkfouten beschreven die een psychologisch effect hebben in de hoofde van crypto handelaren. Dit zijn er maar 6 en er zijn er nog veel meer en niet iedereen is hier tegen bestand, zelfs wij niet maar het grootste advies dat wij geven is dat je altijd voldoende research moet doen naar een bepaalde munt en niet ad hoc moet gaan investeren, en investeer nooit meer dan dat je kan missen.