Initial Coin Offerings leveren miljarden euro’s op maar Nederlanders lijken nog niet echt warm te lopen voor deze hype. Initial Coin Offerings zijn beursgangen voor cryptomunten en worden afgekort ICO’s genoemd. Volgens onderzoek van EY is er de afgelopen tijd zo’n 3,7 miljard dollar (3 miljard euro) opgehaald met deze Initial Coin Oferings. Meer dan een miljard van dat bedrag is opgehaald in de VS. Op de tweede plek staat Rusland met een opbrengst van zo’n twee miljoen.

Helemaal onderaan staat Nederland met een totale opbrengst van slechts 5 miljoen dollar (4 miljoen euro). Nederland staat zelfs onder landen al Noorwegen en Schotland. Er is bovengemiddeld geld opgehaald in Duitsland en Engeland.

Cryptobedrijf ICO Headstart

De onderzoeksgegevens van EY lopen tot de maand november 2017. Hierbij zijn de gegevens van het cryptobedrijf ICO Headstart, met als uithangbord oud-DSB bankier Dirk Scheringa, nog niet meegenomen. Door dit cryptobedrijf werd pas in december de eerste investeringsronde afgesloten en zij haalden daar naar eigen zeggen 11,5 miljoen euro mee op. Naar verwachting brengt Headstart volgende maand een eigen token uit, de MOAT, Mother of all Tokens. Ook willen zij als platform ondernemers gaan helpen bij het opzetten van eigen Initial Coin Offerings.

Het midden tussen beursgang en crowdfundactie

Een ICO heeft als functie nieuwe cryptocurrencies op te zetten en houdt het midden tussen beursgang en crowdfundactie. Investeerders die vroeg instappen kunnen bij waardestijging flink cashen. 

Wegens gebrek aan transparantie zijn ICO’s vaak omstreden. Is er een beursgang dan ontbreekt er bijvoorbeeld de prospectus. In een prospectus wordt door bedrijven bij een echte beursgang informatie gegeven over hun bedrijf. Daarnaast is er geen officiële toezichthouder en hierdoor worden ICO’s vaak in een adem genoemd met fraude en witwaspraktijken. Ook trekken de geldstromen vaak de aandacht van hackers. Er verdwijnt zo’n 10 procent in de zakken van hackers aldus het onderzoek van EY. 

Het AFM spreekt van een ‘ideale voedingsbodem’ voor oplichters doordat er wordt ingespeeld op de angst van investeerders om de boot te missen aldus de AFM. Dit wordt ook opgemerkt door EY. Zij schrijven dat het succes van ICO’s gebaseerd is op de ‘hype’, de kwaliteit van het white paper en verkooptechnieken. Er is angst onder de investeerders om eventueel succes te missen en niet op basis van onderliggende kwaliteit. Zij zien grote risico’s in deze markt. 

 

Dogecoin

Dogecoin is een mooi voorbeeld van de ICO-hype. Deze is ooit opgericht als grapje en om aan te tonen hoe bizar het is dat mensen heel veel geld steken in cryptomunten. Inmiddels is het een populaire cryptomunt met een totale waarde van 2 miljard dollar. Ook de ‘Useless Etherum Token’ was een cryptomunt welke meer dan 3 ton ophaalde. Deze munt prees zichzelf aan met de tekst ‘you’re literally giving your money to someone on the internet and getting ompletely useless tokens in return’.

Maar het is ook serieuzer mogelijk. Ene Joost van Doorn haalde in november 374000 euro op met een ICO voor Confido. Dit is een blockchain-app waarmee pakketjes kunnen worden getraceerd. Van Doorn verdween na de ICO van het internet samen met de website en socialemedia-accounts van Confido. Via zijn Nederlandse advocatenkantoor heeft hij beloofd alles netjes terug te betalen. 

Opbrengsten lopen nog altijd op

Inmiddels lijkt de populariteit van ICO’s wel af te nemen volgens de analisten van EY. In juni 2017 werd er nog 93 procent van jet investeringsbedrag van alle ICO’s gehaald. In november is dat terug gelopen naar 23 procent. In die periode liepen de opbrengsten nog altijd op evenals het aantal cryptocurrencies.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here