In steeds meer markten wordt de Blockchain gezien als een strategisch wapen. Ook in de verzekering branche en  grote bedrijven zoals Achmea en Aegon zien dan ook veel potentie in deze technologie. Zij zijn gestart met een gezamenlijk initiatief om zoveel mogelijk efficiëntie in de uitwisseling van gegevens tussen verzekeringsmaatschappijen te onderzoeken. Dit initiatief wordt B3i genoemd. Er is inmiddels een prototype geproduceerd en deze zal vanaf volgende maand worden getest.  Vraag is wat nu de belangrijkste uitdagingen van de Blockchain technologie is en wat de voordelen er van zijn.

Positieve gevolgen voor verzekeraars

Er zijn  door de Blockchain technologie een aantal positieve effecten voor verzekeraars. De administratieve werklast wordt sterk verminderd doordat alle transacties en contracten vast worden gelegd in een digitaal grootboek. Ook zal de uitbetaling van claims beduidend sneller gaan. De verwachting is dat dit zal worden versneld van 2 a 3 weken tot slechts 1 week.

Naast deze grote voordelen kan de Blockchain automatisch de claimen van de verzekerde objecten aanmaken en betalen. Dit door middel van slimme  contracten. Dit kan zonder dat de verzekerde, de polishouder, een vordering hoeft te doen of dat de verzekeraar de claim moet beheren. Boek je bijvoorbeeld een cruise dan kan een reisverzekering automatisch worden geactiveerd en is de cruise voorbij dan kan hij weer automatisch worden uitgezet.  Zijn er problemen bijvoorbeeld bij te laat vertrek van het schip dan kan er door de verzekering automatisch een claim worden aangemaakt. Hierdoor worden de kosten voor de verwerking van de schadevergoeding veel lager doordat er geen tussenpersoon nodig is. Ook is hiermee de kans op fraude beduidend minder.

Obstakels overwinnen

Er zijn nog wel een aantal obstakels te overwinnen als de verzekeringsmaatschappijen gebruik willen gaan maken van de Blockchain technologie. Door de toepassing van deze technologie zullen de meest fundamentele processen gaan veranderen en deze overgangsfase is vaak een belemmering voor veel bedrijven. Het is daarom van groot belang dat organisaties nu beginnen met het testen  en dat het in hun bestaande systemen wordt geïmplementeerd.

Ook betekent de Blockchaintechnologie dat organisaties deels de controle over transacties en gegevensuitwisseling moeten inleveren. Bijvoorbeeld: als een verzekerde een schade vergoed wil hebben zal deze de verzekering niet hoeven te vertrouwen omdat deze schade vaak al is betaald voordat de betreffende verzekeringsmaatschappij op de hoogte is van de schade claim.  Er is echter nog steeds behoefte aan menselijke bemiddeling en analyse om de automatische claimverwerkingen te regelen aangezien de beslissingen van verzekeraars veel invloed kunnen hebben op het leven van hun cliënten.

Testen een belangrijke eerste stap

Door de verschillende verzekeringsmaatschappijen worden er steeds meer voordelen van Blockchain technologie gezien en is het testen dan ook een belangrijke eerste stap. Door deze testen zullen ze de potentie en de beperkingen van de Blockchain beter gaan begrijpen. Ook zullen de organisaties die de Blockchain aan het ontdekken zijn, moeten overwegen om hackatrons, evenementen waarbij men samenkomt om problemen op te lossen, te gaan organiseren . Hierdoor kan er een ontwikkelaars-community worden opgebouwd en kan er crowdsourcing worden ingezet om de innovatie te testen. Dit is veel efficiënter dan het zelf beheren van het hele proces.

De Blockchaintechnologie biedt, ondanks alle voordelen, geen garantie voor echtheid en geloofwaardigheid. Het kan echter wel de sleutel zijn tot het uitvoeren en leveren van producten en diensten welke worden verwacht door klanten van verzekeraars.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here